Artikel 1 – Algemeen
Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte of (raam)overeenkomst tussen AMBILOG BV (hierna: ‘AMBILOG’) en haar klant, zelfs indien de klant verwijst naar zijn eigen voorwaarden. Ingeval van tegenstrijdigheid tussen onderhavige algemene voorwaarden en de bijzondere in een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst uitdrukkelijk aanvaard door AMBILOG, hebben de bijzondere voorwaarden voorrang. Wel blijven de andere algemene voorwaarden van toepassing. De eventuele nietigheid van een bepaling van deze voorwaarden heeft niet tot gevolg dat de overige bepalingen evenals de overeenkomst nietig zou zijn. Het gemeen recht is van toepassing op zaken die niet in de algemene voorwaarden geregeld zijn.
Artikel 2 – Offertes
Alle offertes van AMBILOG zijn vrijblijvend, louter ter informatieve titel en kunnen nooit als bindend worden beschouwd. Ze zijn gebaseerd op de bij de aanvraag verstrekte gegevens. De klant garandeert de volledigheid en juistheid van door haar verstrekte informatie, opgegeven maten, eisen, specificaties van de diensten en andere gegevens die relevant en zeker die gegevens die cruciaal zijn om AMBILOG in staat te stellen zijn verplichtingen te kunnen nakomen. De klant vrijwaart AMBILOG voor elke schade die zou ontstaan door een verkeerde, laattijdige of onvolledige informatieverschaffing.
Alle offertes zijn één maand geldig, tenzij anders tussen partijen overeengekomen.
De overeenkomst tussen AMBILOG en de klant komt pas tot stand door ondertekening van de offerte/bestelbon, de raamovereenkomst of enige andere schriftelijke overeenkomst.
De diensten worden door AMBILOG ontwikkeld en/of geleverd in de staat waarin deze zich op het moment van aflevering bevinden, dit overeenkomstig de beschrijving in de bestelbon en/of offerte. De klant erkent en aanvaardt dat hij door ondertekening van de offerte en/of bestelbon het voorwerp/de scope per project en/of opdracht met kennis van zaken heeft goedgekeurd.
De offertes zijn gebaseerd op de thans geldende waarden. Indien deze waarden wijzigingen ondergaan, behoudt AMBILOG zich het recht voor om de prijs aan te passen op evenredige wijze.
Indien de offerte een totaalbedrag vermeld, zal dit niet gelden als vaste prijs, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Deze prijs is louter opgemaakt naar de door de beschrijving van de uit te voeren diensten.
Artikel 3 – Bestellingen
Indien de klant te kennen geeft van de bestelling, geheel of gedeeltelijk, wenst af te zien, is de klant gehouden tot betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 75% van de totaalprijs, onverminderd het recht van AMBILOG om de volledige schade, winstderving inbegrepen, te vorderen.
Overmacht ontslaat beide partijen van hun wederzijdse verplichtingen.
Artikel 4 – Levering
De door AMBILOG meegedeelde leveringstermijnen zijn louter indicatief. AMBILOG gaat een inspanningsverbintenis aan om de diensten uit te voeren. Deelleveringen zijn toegestaan, daaruit volgt dat de klant niet het recht heeft om gedeeltelijke levering te weigeren.
Bij abnormale vertraging in de levering heeft de klant echter het recht om de overeenkomst per aangetekend schrijven en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, op voorwaarde dat AMBILOG nog steeds niet heeft geleverd binnen een periode van één maand nadat AMBILOG hiertoe door de klant per aangetekende brief in gebreke werd gesteld. De klant verzaakt in deze gevallen aan elk ander mogelijks verhaalsmiddel, in het bijzonder aan de toekenning van enige vorm van schadevergoeding.
Iedere vertraging veroorzaakt door een vertraging in het aanleveren van noodzakelijke informatie en/of hard- en software infrastructuur door de klant of een derde dan wel externe leveranciers valt buiten de verantwoordelijkheid van AMBILOG. De klant verzaakt aan haar recht om tot ontbinding over te gaan.
Artikel 5 – Prijzen
De prijzen van de diensten met bijhorende servicelevels worden bepaald in de offerte/bestelbon.
De in de offerte/bestelbon meegedeelde prijzen omvatten geenszins de kosten voor de eventuele apparatuur, de kosten van telefonie, internettoegang, aansluitingskosten, draadloze diensten en andere mogelijke vormen van datatransmissie die nodig is/zijn voor het uitvoeren van de diensten. Deze kosten zijn eigen aan de klant, tenzij dit uitdrukkelijk tussen partijen anders schriftelijk wordt overeenkomen.
De prijs is deze zoals op het bestek of de overeenkomst vermeld, tenzij AMBILOG zich genoodzaakt ziet deze aan te passen aan de evolutie van zijn vaste en/of variabele kosten ten gevolge van wijziging in de structuur ervan. De eventuele prijsherziening zal geschieden overeenkomstig de wettelijk toegelaten normen.
In dit geval geldt de nieuwe prijs zoals vermeld op de voorzijde van de factuur.
Wijzigingen aan de bestelde werken en/of meerwerken zullen bijkomend worden gefactureerd overeenkomstig het tarief in regie.
De kosten van de nulstelling en de onboarding zoals bepaald in de bestelbon worden door AMBILOG voorafgaandelijk aan de klant gefactureerd, dit onmiddellijk na ondertekening van de raamovereenkomst of de offerte/bestelbon. AMBILOG is gerechtigd de opstart van de diensten zoals omschreven in de bestelbon op te schorten tot de klant de kosten van nulstelling en de onboarding vereffend heeft.
Bij elke facturatie wordt de vastgestelde vergoeding zoals voorzien in de offerte, bestelbon en/of raamovereenkomst herzien volgens een welbepaalde formule zoals beschreven in de raamovereenkomst.
Artikel 6 – Klachten
De ingebruikname van de diensten staat gelijk met de definitieve aanvaarding ervan.
Eventuele klachten en incidenten inzake de diensten van AMBILOG dienen schriftelijk en uiterlijk binnen de tien (10) werkdagen, nadat men het gebrek of de niet correcte uitvoering van de diensten had moeten vaststellen, worden gemeld aan AMBILOG, bij gebreke waaraan de klant dienaangaande geen enkel recht of verhaal meer kan laten gelden.
Artikel 7 – Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid van AMBILOG voor schade ingevolge gebrekkige diensten wordt geregeld in de raamovereenkomst die tussen partijen is afgesloten.
Artikel 8 – Betaling
Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, zijn de facturen contact betaalbaar op de maatschappelijke zetel van AMBILOG, dan wel op het rekeningnummer dat vooraan op de factuur is vermeld. Behoudens andersluidende bepalingen, schriftelijk tussen partijen overeengekomen zal de facturatie van de volledige aannemingssom gebeuren nadat de overeenkomst is tot stand gekomen en vooraleer de uitvoering wordt aangevat. AMBILOG is gerechtigd om de uitvoering van haar verbintenissen integraal op te schorten zolang de facturatie niet volledig voldaan is en zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn.
Bij niet-betaling van de factuur binnen een termijn van 30 dagen (tenzij anders vermeld op de factuur), is vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een verwijlrente verschuldigd gelijk aan de bijzondere wettelijke interestvoet zoals bepaald in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
Daarnaast is de klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd uit hoofde van buitengerechtelijke invorderingskosten, gelijk aan 10% van het totale factuurbedrag, met een minimum van 250,00 EUR per factuur. Bij gebrek aan integrale betaling van één factuur op haar vervaldag, worden alle openstaande en nog niet vervallen facturen ten aanzien van de klant met onmiddellijke ingang en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar.
Bij gebrek aan betaling van de vergoedingen op de vervaldag wordt de klant automatisch in gebreke gesteld en worden alle interventies opgeschort tot de betaling van de verschuldigde bedragen. In dit geval kan de ontbindingsclausule zoals voorzien in de desgevallend van toepassing zijnde raamovereenkomst en artikel 9 van onderhavige voorwaarden toegepast worden.
Artikel 9 –Ontbinding
AMBILOG heeft het recht om de overeenkomst met de klant te allen tijde, met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke machtiging, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding te ontbinden in volgende gevallen: 1) Indien de klant, ondanks voormelde schriftelijke ingebrekestelling waarbij een termijn van 15 kalenderdagen in acht wordt genomen, in gebreke blijft met de (tijdige en behoorlijke) nakoming van één of meer uit de overeenkomst voortvloeiende substantiële verplichtingen; 2) Indien de klant in staat van faillissement blijkt te zijn of het zelf het faillissement heeft aangegeven; 3)Indien de klant zich in een procedure van continuïteit van ondernemingen (WCO) bevindt; 4) Indien de klant in een procedure van vereffening of ontbinding bevindt; 5) Indien de klant zijn activiteiten heeft stopgezet; 6) Indien de zeggenschap over de klant wijzigt; 7) Indien beslag gelegd wordt op (een deel) van de vermogensbestanddelen van de klant; 8) Indien de klant conform de raamovereenkomst weigert om een voorafgaande betaling van de reactivatievergoeding te verrichten; 9) Indien de klant door een handeling of nalatigheid de diensten laat uitvoeren om een derde op een rechtstreekse of onrechtstreekse manier schade te berokkenen.
Bij ontbinding lastens de klant worden alle vorderingen jegens de klant onmiddellijk opeisbaar.
In geval van ontbinding ten laste van de klant, zal de klant aan AMBILOG alle gemaakte kosten dienen te vergoeden. Tevens maakt AMBILOG aanspraak op een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 75% van de hoofdsom van de werken, onder voorbehoud van verhoging indien de werkelijke schade hoger ligt.
Artikel 10 – Geschillen
Enkel het Belgisch recht is van toepassing en alle tussen partijen overeengekomen bedingen zullen
overeenkomstig geïnterpreteerd worden. De toepassing van het Weens Koopverdrag is expliciet uitgesloten.
Elk geschil betreffende de overeenkomst zal definitief beslecht worden door de Ondernemingsrechtbank bevoegd voor de plaats waar de maatschappelijke zetel van AMBILOG gelegen is.